Categorieën
Archief Onderzoek

“Vous allez me traiter d’enfant”

Zelfperceptie van de kinderen Bethune in het vroege negentiende-eeuwse België

Deschryver, Louise. Vous Allez Me Traiter D’enfant: Zelfperceptie Van De Kinderen Bethune in Het Vroege Negentiende-eeuwse België. Leuven: KU Leuven. Faculteit Letteren, 2017. Print.

De masterproef van Louise De Schryver onderzoekt het zelfbeeld van kinderen en jongeren in vroegnegentiende eeuws België op vlak van leeftijd, gender en emotie. Concreet bestaat het onderzoek uit een case study van de correspondentie van Sidonie en Jean-Baptiste Bethune. Door enkel hun zijde van de briefwisseling te bestuderen en het corpus te beperken tot de brieven die zij voor hun eenentwintigste aan elkaar of hun ouders schreven, probeert de masterproef een (beginnend) tegengewicht te bieden voor de dominantie van het volwassen perspectief in de historiografie van het kind.

Het eerste hoofdstuk focust op het concept leeftijd, dat in de vroege negentiende eeuw nog geen cruciale rol speelde in het denken over kinderen en hun ontwikkeling. Het tweede hoofdstuk gaat in op Sidonies en Jeans jeugdige genderidentiteit en analyseert hoe vrouwelijk en mannelijk ze zichzelf zagen. Het derde hoofdstuk onderzoekt hoe zij zich volgens zichzelf moesten voelen.

De masterproef toont aan dat er niet alleen nood is aan meer onderzoek naar ’the voice of the child’ uit het verleden, maar dat dit onderzoek ook mogelijk is en niet steeds via de volwassen tijdgenoten van kinderen in het verleden moet gebeuren. Onderzoek naar de stem van het kind toont bovendien aan dat historische kindervaringen en -opvattingen nooit volledig te vereenzelvigen zijn met volwassen ideeën over kinderen en kindertijd. Dergelijk onderzoek kan m.a.w. de assumpties die vaak over kindervaringen in het verleden worden gemaakt op basis van bronnenmateriaal van volwassenen nuanceren.

KU Leuven, Faculteit Letteren
Promotor: Prof. Dr. Kaat Wils.

Publicatie

Een samenvatting van deze masterproef werd gepubliceerd:

Deschryver, Louise. “Gehoorzame Gevoelens: Emoties en Emotion Work in de tienercorrespondentie van Jean en Sidonie Bethune (1830-1845). In: De Leiegouw, 60(2018)2; p. 165-188.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *