Berichtenarchief

(klik op de afbeelding om het volledige bericht te lezen)

• Lias: samenwerken
    Samenwerken aan en in archiefbeschrijvings- en preservatiesysteem LIAS De lange weg van droom naar werkelijkheid Kort na de eeuwwisseling ondernam de KU Leuven actie om het gevreesde digitale gat te voorkomen. Er… Lees meer: Lias: samenwerken
  • Suggesties voor onderzoek
    Elk van de verschillende afdelingen (archief, bibliotheek en documentaire collecties) biedt tal van mogelijkheden voor onderzoeksprojecten van alle niveaus (lokaal, bovenlokaal, bachelor- of masterproeven tot doctoraten). Daarnaast kunnen geïnteresseerde vrijwilligers een belangrijke… Lees meer: Suggesties voor onderzoek
  • Maredsous 150
    3 augustus – 10 september 2023 Maredsous: een gemeenschap – een schat Tentoonstelling georganiseerd in het kader van het 150-jarig bestaan van de abdij. Al meer dan 150 jaar domineert de prachtige… Lees meer: Maredsous 150
  • Sint-Jozefskerk Roubaix
    In de videoreeks ‘Verborgen hoekjes’ gaat de Stichting De Lage Landen op zoek naar weinig bekende bezienswaardigheden nabij de Belgisch-Franse grens in Noord-Frankrijk, West-Vlaanderen en Henegouwen. In de vierde aflevering brachten ze… Lees meer: Sint-Jozefskerk Roubaix
  • Boekpresentatie
    De naam van de firma Bethune & Fils zingt rond in het Kortrijk van de achttiende eeuw. Van eenvoudige textielhandel wordt ze de grootste internationale linnenhandel van de streek. Die opmars loopt… Lees meer: Boekpresentatie
  • Vakantie
    Het archief en bibliotheek van de Stichting de Bethune is tussen 21 juli en 15 augustus 2022 gesloten. Mails worden slechts sporadisch gelezen.
  • Colloquium 6-7 mei
    Programma (update) Op 25 april 2021 werd de 200ste verjaardag herdacht van de geboorte van Jean Baptiste Bethune (1821-1894). De coronapandemie duwde het dan geplande colloquium naar 6 en 7 mei 2022.… Lees meer: Colloquium 6-7 mei
  • Basiliek Oostakker
    145 jaar na de bouw van de basiliek van Oostakker ligt een masterplan klaar om de kerk te restaureren.
  • 200 jaar J.B. Bethune
    Op zondag 12 september 2021 zet Vlaanderen opnieuw de deuren open van bekend en minder bekend onroerend erfgoed. Precies 200 jaar geleden werd Jean Baptiste Bethune geboren (1821-1894). Enkele van zijn realisaties… Lees meer: 200 jaar J.B. Bethune
  • St.-Godelieve Gistel
    Bethune en het prioraat Ten Putte in Gistel Het is minder bekend dat Jean Baptiste Bethune (1821-1894) niet alleen de architect, maar ook de eigenaar was van het prioraat Ten Putte (Sint-Godelieve)… Lees meer: St.-Godelieve Gistel